Roti

22 May

 

Aktiviti ari Isnin,
Dari Jumaat lepas Mina da request suh buatkan roti..
Mummy x larat nak membuatnya, barang2 dah beli tapi badan ni lemah semacam..
Agaknya asik mendukung Mya jek…
tambah plak membawak perut yg beso ni ha ekeke

Isnin, apply cuti sebab ade checup..
kul 8am anta Mya umah maklong, Mina ke Smart Reader, Mummy terus ke Puteri, appointment 11.30am oleh kerana pergi sensorg stay jelah kat situ sampai doc tiba hehehe
lebih kurang 1.30pm da sampai umah, solat rehat kejap tapi mintak tolong Daneen kejut 2.30pm andai kata terlelap Smile

Kul 2.30 uli doh siap2.. lebih kurang kul 5.30 baru siap bakar, Mina ngan Mya pun balik..
Ingatkan Mya takde lagi cepat buat keje, aduyaiii dengan Daneen lagi lambat semua dia nak tolong, pastu kejap2 kang membuka cling wrap nak picit doh dah naik ke belum huhuhu sudahnya doh malu2 nak naik Frown

2015-05-19-14-03-36_deco

Roti sosej

2015-05-19-14-04-39_deco

Roti sosej

2015-05-19-14-06-08_deco

2015-05-19-14-07-20_deco

Nampak tak muka sikit tu, sibuk jek nak enterframe, kata dia kakak dah tolong jadi kna dapat nama jugak… cehhhh

Seperti biasa komen juri Danish “Sos sikit, tak pedas” esoknya dia bawak sekolah bekal siap tambah sos cili & blackpepper hehehe

Resepi source from ZalinZalina

250 gram Tepung Roti / High Protein
50 gram Margerin (acik guna margerin Pelangi)
50 gram Gula Kastor
1 sudu kecik Yis kering
1/2 sudu kecik Bread Improver
1 sudu kecik Tepung Susu atau Susu Pekat
1/2 sudu kecik Garam Halus
1 biji Telur Gred B
105 ml/gram Air Suam (kalau guna mixer kena letak air sejuk)

Cara-caranya :-

Masukkan semua bahan-bahan dalam 1 bekas kecuali air, yis dan gula…
Sebelum tu kita kena bancuh air suam dan gula…pastu baru letak yis..kacau dan biar hingga berbuih..
Pastu kita masukkan air bancuhan gula dan yis dalam bekas tadi…gaul rata…kemudian kita keluarkan dan uli kat atas dulang…kalau kat rumah ada meja aluminium atau meja marmar lagi senang uli kat atas tu aje..tapi kalau takde, uli atas dulang macam acik ni pun boleh juga… uli guna tangan lebih kurang 5 minit…
Pastu tutup dengan plastik…biarkan selama 30 minit..
Lepas 30 minit, doh pun dah kembang..
Bulat-bulatkan doh…lumurkan tangan dengan sedikit tepung untuk bagi tak melekat sangat kat tangan dan nak bagi doh tu nampak licin sikit..
tutup loyang dan biarkan selama 45minit – 1 jam..
Untuk sapukan atas doh tu, guna 1 biji telur campurkan 2 sudu besar air atau susu segar…
Bila doh dah kembang baru kita sapukan bancuhan telur tu..
Bakar selama 15 – 20 minit pada suhu 180 darjah celcius atau mengikut kesesuaian suhu oven masing-masing..(Mico oven saya 170’c)
Bila dah keluarkan dari oven, kita terus sapukan dengan sedikit margerin untuk bagi nampak berkilat..

17 Minggu

19 May

 

Dalam minggu ini, lemak mula terhasil dan berkumpul di bawah kulit. Ia menghasilkan tenaga dan membantu bayi kekal hangat apabila dilahirkan. Sistem edaran dan salur kencing telah mula beroperasi. Paru-paru pula mula menyedut dan menghembuskan cecair amniotik.

Panjang bayi anda sekarang hampir 13sm dari mercu kepala ke punggung dan berat sekitar 140g. Hampir semua rangka tulangnya berunsurkan rawan liat, yang akan mengeras kemudian. Satu bahan pelindung yang dipanggil myelin mula membalut saraf tunjang dengan perlahan-lahan.

Dengan bantuan stetoskop khas, anda sekarang sudah boleh mendengar denyutan jantung bayi anda. Tiada yang lebih menyenangkan atau mengujakan daripada bunyi denyutan jantung bayi yang sedang menderap-derap. Pada hari-hari anda terasa bimbang tentang apakah kemajuan kehamilan anda, mendengar denyutan jantung bayi memberitahu anda yang dia sedang berkembang dan membesar. Pada masa-masa anda bosan dan terasa seolah-olah kehamilan anda tiada kesudahannya, ia memberi peringatan manis tentang apa yang akan disambut kelak setelah menunggu selama 40 minggu.

Uterus anda yang kian membesar telah mengalihkan pusat graviti anda dan anda mungkin merasa agak kurang seimbang. Berhati-hatilah dan pakailah kasut bertumit rendah.

Adakah anda mendapati sukar untuk menyelesakan diri apabila masuk tidur? Rujuk tip-tip kami tidur semasa trimester kedua.

Sekiranya anda belum lagi membuat ujian amniosentesis dan bercadang untuk mengambilnya, minggu ini adalah masa yang sesuai. Satu keuntungan: Anda akan dapat melihat dan merenung bayi dengan baik melalui imbasan ultrabunyi yang digunakan dalam prosedur ini.

Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan – walaupun semasa dalam kandungan. Laman-laman di bahagian ini bertujuan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.

 

2015-05-19-14-01-36_deco

 

Source HERE & HERE

Siapa Lagi Penting?

14 May

10410716_859239327503859_7119361335592743775_n

 

Source FB

Kesan Alahan Keterlaluan

14 May

Masalah alahan seperti loya, mual dan muntah atau lebih dikenali sebagai morning sickness ketika hamil adalah perkara normal dalam kalangan ibu hamil. Namun, alahan keterlaluan boleh memudaratkan diri ibu dan kandungan.

Bagaimanapun, alahan yang dialami akan diklasifikasikan sebagai keterlaluan sekiranya ibu terlalu kerap muntah di mana ia berlaku tidak kira masa, urin mengandungi ketosis serta tiada selera makan sehingga berat badan menurun lima peratus daripada berat badan asal.

Masalah ini dikategorikan sebagai hyperemesis gravidarum. Antara simptom lain yang mungkin boleh menjadi petunjuk kepada masalah hyperemesis gravidarum termasuklah wajah kelihatan pucat, sakit kepala, pening, mudah letih, tidak bermaya serta kekurangan air.

Keadaan hyperemesis gravidarum menjadi lebih teruk apabila ibu tidak sedarkan diri, nadi semakin mengecil dan cepat, suhu meningkat dan tekanan darah menurun.

Hyperemesis gravidarum yang berterusan ketika hamil bukan hanya membahayakan ibu bahkan anak dalam kandungan. Ibu terdedah kepada beberapa risiko sekiranya tidak dirawat dengan segera.

Antara risiko kekurangan zat makanan yang ketara, kekurangan air dalam badan sehingga mengalami gangguan elektrolit dan kehilangan berat badan secara ketara. Tidak terkecuali masalah tekanan darah tinggi, hati dan buah pinggang.

Malah dalam keadaan yang lebih teruk, ada dalam kalangan penderita hypermesis gravidarummengalami pendarahan di tekak dan retina sehingga mengganggu fungsi asalnya. Hyperemesis gravidarum juga boleh membahayakan nyawa ibu akibat kekurangan thiamine lalu menyebabkan koma dan meninggal dunia.

Risiko yang dihadapi semakin meningkat sekiranya anda turut mengalami tekanan atau stres. Selain mengganggu aktiviti seharian, ibu yang tidak cukup khasiat pemakanan akan menyebabkan pertumbuhan bayi dalam kandungannya terencat, kelahiran pramatang. Bayi juga berkemungkinan meninggal dalam kandungan namun hal ini amat jarang berlaku.

Sekiranya disahkan mengalami hyperemesis gravidarum, kemasukan ke wad adalah mandatori! Ibu akan ditahan di wad untuk suatu tempoh tertentu bagi menjalani rawatan dehidrasi menggantikan bendalir dan zat pemakanan seperti karbohidrat dan protein dalam tubuh yang hilang. Sekiranya perlu, doktor akan memberikan vitamin B kompleks, vitamin C, kalsium dan keperluan-keperluan lain.

Perubahan Ibu Hamil

14 May

 

Orang kata wanita hamil mempunyai banyak perubahan bukan sahaja dari segi fizikal tetapi juga emosional. Kadang kala diri menjadi begitu sensitif tanpa disedari. Perkara remeh temeh juga boleh menyebabkan emosi ibu hamil terganggu. Cuba lihat beberapa perubahan yang sering dialami oleh ibu hamil. Mungkin ada salah satu yang terjadi pada anda sekarang.

*Cepat moody

Orang mengandung memang cepat berasa moody. Ada yang keterlaluan berubah menjadi sangat moody. Ada yang mudah tersentuh hati hingga menangis jika terlihat atau mengalami hal remeh. Biasanya ia juga turut disedari oleh ibu hamil yang berasa hairan dengan perubahan diri sendiri.
**** hahaha ni kenyataan sebab sekarang ni makin menjadi2 maknnegnya berlawan ngan Mya

*Mudah lupa

Penyakit mudah lupa juga kerap kali menyerang ibu hamil. Mudah lupa meletakkan barang, terlupa sesuatu perkara bahkan kadang kala yang lebih kronik, terlupa sedang bercakap tentang perkara A, tetapi membalasnya dengan perkara B. Masalah mudah lupa ini diakui oleh kebanyakan ibu hamil yang lain.
**** yang ni bukan setakat tengah pregnant, masa sebelum pregnant pun memang pelupa terutama letak barang, sebab tu barang2 suka letak depan mata..

*Kuat makan

Jika trimester pertama, ada ibu hamil yang hilang selera makan namun biasanya sebaik memasuki trimester ke-2 dan ke-3, selera makan ibu semakin meningkat. Kadang kala ibu hamil terpengaruh dengan mitos ‘makan untuk dua orang’. Memang benar ibu hamil perlu menambah jumlah keperluan kalori yang meningkat tetapi bukan bermakna makan dalam kuantiti yang banyak.
**** hehehe ni kenyataan sekarang da trimester ke-2 selera makan makin menjadi2 dari 60kg da naik 73kg dlm masa 2minggu huhuhu pengsan nak turun nanti susah… asal bangun jek tengah malam mesti lapo, memang mintak nasi… tapi selera saya tidak ah pada ayam, tak boleh lalu ayam kat tekak ekeke mengada betul… kali ni lebih prefer daging and ikan.

*Malas ke tandas

Membuang air kecil dan besar ketika hamil memang sangat tidak selesa ketika kehamilan sudah di penghujungnya. Jika di awal kehamilan, ada bakal ibu yang berasa malas untuk mandi tetapi di akhir kehamilan, kekerapan untuk membuang air kecil selain keadaan fizikal yang semakin membesar membuatkan rasa malas tersebut semakin menjadi-jadi.
**** ke toilet tu memang betul ah… pnah sekali tu rasa macam nak tido dlm toilet je huhuhu…

Adakah anda juga merasa begitu?

Source Pa&Ma

Social Widgets powered by AB-WebLog.com.